Dnes je pondelok, 21.október 2019, meniny má: Uršuľa
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Návrhárka Zarina Šimkovič: "Móda je umenie, no v prvom rade biznis." (2. časť)

apríl 02, 2019 - 08:00
Kariéra slovenskej návrhárky Zariny Šimkovič začala naberať na obrátkach po víťazstve v projekte Nové tváre módnej scény 2017. Od tohto momentu je i pravidelnou súčasťou Bratislavských módnych dní, ktoré organizuje práve naše vydavateľstvo. A nielen o tejto prestížnej módnej udalosti sme sa so Zarinou porozprávali v druhej časti spoločného rozhovoru.

Pokračujeme v rozhovore so slovenskou návrhárkou Zarinou Šimkovič. Ak ste ešte nečítali prvú časť, kliknite SEM.

Čo nové pre nás aktuálne pripravujete? Na čo sa môžeme tešiť?

V najnovšej kolekcií na jar/leto 2019 som sa rozhodla použiť vlastnú potlač látky. Kolekcia bude ľahká, svieža, farebná a koketná. Viac zatiaľ neprezradím. 

Šijete si oblečenie aj pre seba?

Viete ako to bolo s tým obuvníkom? Tak presne aj návrhár, chodí nahý. Väčšinu času ma uvidíte v čiernom tričku a čiernych rifliach. Nič špeciálne. No akonáhle idem na nejakú akciu, rada si pre seba ušijem niečo pekné. Veď na kom lepšie odprezentujete vlastnú tvorbu než sama na sebe?

Akí klienti vás vyhľadávajú najviac?

Za posledný rok sa mi podarila vyfiltrovať slušná klientela. Mám stále zákazníčky, ktoré si objednávajú veci z každej kolekcie, prípadne mi vždy zavolajú, keď potrebujú niečo na špeciálnu príležitosť, alebo len tak, na každý deň do práce. Jedná sa o ženy, ktoré sa rady pekne a štýlovo obliekajú a za každých okolností túžia byť chic. Chcú mať vo svojom šatníku jedinečné kúsky, ktoré len tak na niekom neuvidia a neváhajú podporiť lokálnych dizajnérov.

Je podľa Vás, z pohľadu návrhárky, ťažké presadiť sa na slovenskom trhu, pokiaľ netvoríte produkt pre masy?

Určite je to náročnejšie, nikdy neviete čo sa uchytí, no myslím, že každý produkt má šancu nájsť si svojho spotrebiteľa. Hlavné je robiť to, čo nás vystihuje. Neviem si napríklad predstaviť, že by som tvorila streetwear-ovú módu, ktorá je momentálne v kurze po celom svete. Moje klientky vedia, že keď sa chcú elegantne a zaujímavo obliecť, určite si u mňa zakaždým niečo, nájdu.

Poďme si posvietiť na Váš šatník. Čo by sme v ňom zaručene nenašli?

V tejto chvíli asi farebné oblečenie. Pred nejakým obdobím som triedila skrine a bez milosti som z neho vyhádzala všetky veci, ktoré som nikdy nenosila alebo nosiť ani nebudem. Zostalo mi tam iba pár nohavíc, desať čiernych tričiek a dvoje slušné čierne šaty. Na prekvapenie sa môj život veľmi zjednodušil, nemusím každé ráno rozmýšľať, čo si oblečiem. Stačí, že sa tým zaoberám celé dni v ateliéri. Celkovo ma fascinuje koncept kapsulového šatníka a časom by som sa tomu svojmu chcela viac povenovať.

Čo považujete za najnudnejší kúsok v šatníku žien, ale i mužov?

Také kúsky môžu byť všetky, ale i žiadny. Je dôležité, aby veci v šatníku sedeli vašej postave a osobnosti, či už tvarom alebo farbami. Ďalej je dôležité ako tie veci viete navzájom zladiť. Obyčajná biela blúzka môže byť sama o sebe nudná, no v kombinácií s dobre padnutým sakom, vytvorí perfektný outfit. 

Čo je na navrhovaní modelov z Vášho pohľadu najnáročnejšie?

Model sa kreslí rýchlo a jednoducho, ale následné zamyslenie sa nad daným modelom je náročné a veľmi dôležité. Pre koho ho tvorím, kto ho bude nosiť a na akú príležitosť. Zapadá vôbec do konceptu značky? Prezentuje našu filozofiu? Zapadá do kolekcie? Súvisí s ostatnými modelmi?

Koľko času Vám zaberie príprava kolekcie na BMD?

Zvyčajne to bývajú tak 2-3 mesiace, polovicu väčšinou tvorí navrhovanie, zháňanie materiálov, prípadne výroba nových materiálov. No mala som už aj kolekciu, ktorá vznikla za dva týždne, keďže dve pred ňou sa vypredali a tá po nej mala prezentáciu až na jeseň. Vtedy musela vzniknúť jedna provizórna, medzi nimi. A to všetko v jeden rok.

Ako si spomínate na večer, keď ste na Bratislavských módnych dňoch uviedli Vaše kolekcie po prvý raz, vedľa stálic, ktoré na módnej scéne pôsobia roky?

Pamätám si na samotnú súťaž "Nové tváre módnej scény“. Ráno, keď som prišla na miesto konania a vybalila som svoju kolekciu, mala som pocit,  že tam absolútne nepatrím, vravela som si, že mám niečo úplne iné ako ostatní a to predsa nemôže byť správne. Neskôr, na ďalšej prehliadke, kde svoje kolekcie prezentovali stálice módnej scény, som mala ešte väčší stres. Musela som predsa obhájiť svoje víťazstvo a pomyseľne zapadnúť medzi nich. No aj tá prehliadka dopadla našťastie na výbornú a kolekcia Prosecco Club zožala úspech.

Kam ste sa odvtedy, v rámci Vašej tvorby, posunuli?

Za ten rok a pól som sa posunula o veľký krok vpred. Ako aj vo svojej tvorbe, tak aj značka a moje meno sa dostáva viac do povedomia ľudí. Nadviazala som nové kontakty a zaujímavé spolupráce. Moje kúsky sa objavujú v časopisoch v módnych editoriáloch, ale aj na prestížnych akciách na známych ženách slovenského šoubiznisu. Prednedávnom som mala možnosť prezentovať svoju tvorbu v Dámskom klube na RTVS 1. Najviac ma však teší, že sa moje veci predávajú, ženy majú o ne záujem a nezostanú iba pri jednom kúsku.

Máte aj nejakú múzu?

Moja múza nie je skutočná žena, skôr je to iba moja vízia ženy, pre ktorú je určená moja značka.

Ako by ste zhodnotili štýl obliekania Slovákov a z čoho by ste originálny kúsok nedokázali vytvoriť ani Vy?

Slováci sa dokážu obliecť naozaj štýlovo a vkusne. Určite k tomu prispeli aj sociálne siete, ktoré sú zdrojom nekončiacej inšpirácie.

Obávam sa, že dnešné trendy a celkové nastavenie módy už dovoľuje vytvoriť originálny kúsok z čohokoľvek, či už ide o staré sako zo second-handu, záclonu v babkinej obývačke alebo aj plastové vrece na smeti. :-)

Ukážka tvorby Zariny Šimkovič:

Zdroj foto: Archív Zarina Šimkovič

- - Inzercia - -